Friday, May 22, 2015

Õuesõppe projekti kohtumine nr 7 - Poola, Zielonka 13.-15.05.'15

Käes oligi aeg viimaseks kohtumiseks Comenius’e Õuesõppe projekti raames. Seekord toimus kohtumine Poolas, Zielonka linnas ning meie kooli esindasid Grete L., Krista-Mari S., Piret S., Ulvi N. ja Grete P. Sikupilli kooli õpetajad lendasid Poolasse kohale juba päev varem, kus meid tervitas soe ja mõnus kevadilm. Kõik kohtumisel osalevad külalisõpetajad ööbisid Trylogia hotellis Zielonka linna servas. Esimesena tervitas meid ilus roheline hotelli park, millega Eesti õpetajad kohe tutvuma läksid, kui kohvrid-kompsud tubadesse viidud said.

Norra õpetaja Gunnar ettekannet tegemas
Esimene hommik projektikohtumisel algas rikkaliku hommikusöögiga hotellis. Seejärel viidi meid külalised Zielonka kooli, mis kannab nime Szkola Podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka või lühendatuls SP3 Zielonka. Kooli saabudes tutvustasid õpilased meile maja ning selgitasid kõike väga kenas inglise keeles. Seejärel saime külastada erinevad tunde. Pärast väikest kohvipausi oodati meid kõiki kooli aulasse tervituskontserdile. Õpilased esinesid meile, tantsisid Poola rahvatantse ja laulsid rahvalaule. Kontsert lõppes väga vahva ja energilise ühislauluga „Smile!“ Pärastlõunal kogunesid kõik külalisõpetajad koosolekule, kus iga kool tegi ettekande oma poolt läbi viidud õuesõppetundidest loodusõpetuses ja teaduses. Päeva lõpetas suur ühine õhtusöök hotellis koos Zielonka linnapeaga.
Rahvamustrite joonistamine
Õpetaja Piret SP3 kooli õpilastega
Teine päev algas meil kohe tegusalt ja sportlikult – toimusid õuesõppe tunnid koos SP3 kooli 3., 5., ja 6.klassi õpilastega. Külalisõpetajad jagunesid koos õpilastega gruppidesse. Kavas olid mini Olümpia mängud, kunstiõpetus, orienteerumine ning „Jänes ja Koerad“ metsas. Mini Olümpia mängudel pidime mängima võrkpalli käterättide ja vee täidetud õhupallidega ning bowlingut veepudelitega. Väga vahva,  jahutav ning värskendav! Kunstiõpetuses joonistasime koos lastega projektis osalevate riikide rahvamusterid koolihoovi sillutiskividele. Jällegi väga vahva ning kannatust nõudev. Mängus „Jänes ja Koerad“ jagunesime lastega koos kahte rühma, üks rühm oli „põgenev jänes“ ja teine rühm oli „jälitav koer“. „Jänesed“ jooksid metsa peitu ning jätsid endast teerajale maha märke ja ülesandeid, mille abil teised ehk „Koerad“ neid otsida said, kui ülesanded ära olid lahendanud. Pärast õuesõppe tunde sõime koolis lõunat ning projekti koordinaatorid kogunesid koosolekuks, et arutada aruandlust puudutavaid küsimusi. Teised külalisõpetajad osalesid koos lastega kunsti ja käsitöö töötubades. Õhtul läksime kõik üheskoos väikesele ekskursioonile Varssavisse ning õhtusöögile väga kenasse Moldova restorani.
Lindude rõngastamine
Kolmanda päeva hommikul kogunesid projekti koordinaatorid taas koolis, et  jätkata eelmisel päeval alustatud koosolekut projekti aruande koostamises osas. Teised õpetajad lähevad koos õpilastega Zielonka järvede äärde linnuvaatlusele. Õpilastele näidati lindude pesitsuspaiku ning kuidas lindu rõngastatakse. Pärast seda õuesõppe tundi ning koordinaatorite koosolekut suundusime taas Varssavisse, kus meid ootas õuesõppe tund ajaloos koos 5.klassi õpilastega. Me jagunesime koos õpilastega rühmadesse ning meie ülesanne oli kaardi abil leida üles erinevad punktid Varssavi vanalinnas. Igas punktis tuli meil lahendada ülesanne. Pärast õuesõppe tundi läksime külalisõpetajatega koos lõunat sööma piimabaari. See oli omaette elamus eriti neile meie seast, kellel on veel meeles Nõukogude aegsed piimabaarid ja avalikud sööklad. Kui kõigil olid kõhud täis söödud, siis edasi suundusime veel Varssavi linnaga tutvuma. Jagunesime gruppidesse ning oli võimalus külastada Kuningalossi, Lazienki parki ja paleed ning Kultuuri ja Teaduse muuseumi. Õhtuks kogunesime kõik veelkord koolimajja, et süüa üheskoos viimane õhtusöök. SP3 kooli õpetajad olid meile valmistanud väga rikkaliku ja maitsva õhtusöögi ning meie viimane õhtu Zielonkas oli väga tore ja meeldejääv. See oli ilus lõpp tervele projektile ning hüvastijätt kõigile uutele sõpradele ja tuttavatele üle Euroopa. Vahvate ja meeldejäävate mälestustega lahkusime järgmisel hommikul Zielonkast ning jääme lootma, et kohtume oma uute tuttavatega veel millalgi lähitulevikus.
Ühispilt Varssavi vanalinnas

Friday, March 27, 2015

Õuesõppe projekti kohtumine nr 6 - Türgi, Istanbul 18.-20.03.'15

Vastuvõtt koolihoovis
 Comenius’ projekti Lively Outdoor Learning järjekorras kuues kohtumine toimus Türgis Istanbuli linnas 18.-20.märtsil 2015. Meie kooli esindasid sel korral õpetajad Minna-Mirjam K., Kristina K., Ülle M. ja Dejan D. Nad saabusid kohale päev varem, 17.märtsil ning seadsid end mõnusasti Istanbuli äärelinnas olevas hotellis sisse.

Tügi kooli õpilased õp Minna-Mirjamiga
Projektikohtumise esimese ametliku päeva hommikul kogunesid kõikide osalevate koolide õpetajad hotelli fuajeesse ning koos asusime teele Anafartalar Ortaokulu kooli poole. Kuigi Istanbuli suurte liiklusummikute tõttu jäime kooli tunnike hiljaks, ei rikkunud see kellegi tuju ning rõõmsalt saime üheskoos väga sooja ja armsa vastuvõtu osaks kooli õpilaste ning õpetajate poolt. Külalisõpetajaid tervitati kooliõues, lapsed tegid nendega koos pilte ning kõik külalised tundsid end kui superstaarid. Õpilased esinesid ning tantsisid traditsioonilisi Türgi tantse, kutsudes ka külalisi kaasa tantsima. Mõned külalisõpetajad õppisid kiirelt tantsusammud ära ning tantsisid koos lastega nii nagu oleksid nad juba pikalt Türgis elanud. Peale tantsimist suundusime koolimajja sisse ning Anafartalar Ortaokulu õpetajad tutvustasid külalistele oma hoonet, milles õpib igapäevaselt ligikaudu 1100 õpilast. Külalistele tutvustati ka järgnevate päevade programmi ning ka toredat fakti, et projektikohtumine oli sattunud ajale, mil Türgis tähistati 100 aasta möödumist kuulsast Galipoli lahingust. Külalistele näidati lahingu kohta ka ajaloolist dokumentaalfilmi. Seejärel toimus külaliste jaoks tervituskontsert, kus esinesid taas kooli õpilased. Lauldi, tantsiti ning jagati igale külalisõpetajale nimesildid. Peale kontserti oli meil, külalisõpetajatel võimalus ise koolimajas ringi uudistada ning osaleda tundides koos õpilastega. Esimene tund oli inglise keel, kus õpilased said harjutada oma keeleoskust ja küsida meie käest erinevaid küsimusi. Veel tutvustasid õpilased ka oma käimasolevat ülesannet, kus nad jutustavad inglise keeles oma vanemate töökohtadest. Peale inglise keele tundi suundusime matemaatika tundi. Seal jaguneti koos õpilastega rühmadesse ning lahendati koos ülesandeid. Kui matemaatika tundi oli läbi saanud, siis suundusime koos lõunat sööma. Külalistele pakuti imemaitsvaid traditsioonilisi Türgi roogi. Peale lõunat oli kõigil külalistel veel võimalus iseseisvalt koolimajas ringi uudistada ning tunde külastada.
Türgi kooli õpilaste esinemine osalevate riikide lippudega
 Teise päeva hommikul alustasime tegutsemist veidi varem, kui eelmisel päeval. Jõudes koolimajja, vaatasime huvitavat didaktilist näidendit, mille esitasid meile kooli 7.klassi õpilased. Pärast näidendit laulsid meile nooremad õpilased laule ning kutsusid meid  koos endaga lavale tantsima. Juba oligi ka aeg lõunasöögiks, mille sel päeval valmistasid meile osade kooli õpilaste vanemad. Nad valmistasid meile gözleme’t, mis on traditsiooniline piprane Türgi leib. Seda tehakse käsitsi rullitud taignast ning selle sisse pannakse erinevat täidist, lõpuks määritakse pealt muna ja võiga ning küpsetatakse seejärel ahjus. Osadele meie hulgast maitses leib väga ning osadel jaoks oli see veidike vürtsikas. Lõunasöögi ajal mängisid kõik kooli õpetajad meile traditsioonilist Türgi muusikat, laulsid ja ka tantsisid. Pärast lõunat kogunesid kõik külalisõpetajad klassiruumi ning iga projektis osalev kool tutvustas oma läbi viidud õuesõppe tunde kunstiõpetuses ning ajaloos. Ettekanded ja arutelu kestsid meil õhtuni ning sellega lõppeski meie teine projektikohtumise päev.
Sinise Mošee ees
Kolmanda päeva hommikul kogunesime kõik taas hotelli fuajees ning suundusime siis ühisele ekskursioonile Istanbuli. Esimene peatus oli Topkapi Palee juures, mis on üks hiigelsuur ja mahuka ajalooga loss. Seejärel külastasime Hagia Sophia muuseumit ning Basilica Cistern muuseumit. Viimasena läksime kõik uudistama Sinist Mošeed. Oli väga huvitav ja põnev viibida selles väga erilises ja ühes maailma kuulsaimas mošees ning õppida moslemi maailma ja nende uskumuste kohta. Lõunasöögiks sõime traditsioonilist Türgi kebabi ning suundusime seejärel Istanbuli teisele poolele ehk Aasia poolele. Jalutasime seal ringi ja tundsime end mõnusasti. Õhtul kogunesime kõik Sabancı Õpetajate Majja, kus toimus meie projektikohtumise viimane õhtu ja ühine õhtusöök.

Monday, December 29, 2014

Õuesõppe projekti kohtumine nr 5 - Hispaania, Algeciras 29.11.'14

Täna on meie neljas ja viimane hommik Hispaanias ja Huerta Grandes. Kell 9:00 tuleb buss ja viib meid koos Norra õpetajatega Malagasse. Pakime viimased asjad, sööme hommikust ning jätame hüvasti teistega. Itaalia ja Türgi õpetajad jäävad ühe päeva kauemaks ja lahkuvad alles homme. Täna lähevad nad Marokosse Tangieri linna. Selleks sõidavad nad taas Tarifa linna, sealt läheb praam. Kuigi Maroko on sealt vaid 14 km kaugusel, siis sõidab praam ca 45 minutit. Me loodame, et neil on seal vahva! Ise sätime end aga kodu poole teele. Kaasas on meil palju mälestusi ning ka järgmine kodune ülesanne projekti raames. Järgmiseks projekti kohtumiseks Türgis Istanbulis on meil tarvis läbi viia õuesõppetunnid ajaloos ja kunstiõpetuses. Malaga lennujaamas on meil veidi aega veel oma meenete varusid täiendada ning siis stardime Frankfurdi poole. Ka selles lennujaamas on meil paar tundi aega enne, kui väljub lend koju. Oodates teeme aega parajaks lauamängu Reis ümber maailma ja täringumängu Yazzyt mängides. Pikalt mängida ei jõua, juba kutsutaksegi lennukisse. Paar minutit peale südaööd maandume ning avastame, et Tallinn võtab meid vastu valge lumevaibaga.
Huerta Grande kirju sisalik

Õuesõppe projekti kohtumine nr 5 - Hispaania, Algeciras 28.11.'14

Kolmas päev algab meil vara. Juba kell 9:00 hommikul ootab meid Algeciras'e linnapea oma vastuvõtule. Taas on kohal meedia, meid filmitakse ja pildistatakse. Igat riiki esindavale projekti koordinaatorile on saalis ekstra märgistatud tool kohe linnapea laua ees. Linnapea peab meile väikese kõne ning kingib igale koordinaatorile Algeciras'e vapiga rinnamärgi ja raamatu linna ajaloost. Ametliku osa lõppedes räägitakse meile veel linna ja linnavalitsuse hoone ajaloost. Edasi suundume Algeciras'e sadamasse, mis on oma olulisuselt Euroopas kolmandal ning maailmas kümnendal kohal. Aastas läbib sadamat ca 2,8 miljonit konteinerit erineva kaubaga. Bussiga sõidutatakse meid läbi sadama kinnise ala ja näidatakse erinevaid hooneid ja dokke.

Sadamast lahkudes on meil veidi vaba aega linnaga tutvumiseks. Jalutame ringi ja külastame kaubamaja, kust saame meeneid koju kaasa viimiseks. Kella poole kahe paiku päeval koguneme koos lõunat sööma. Me sööme tapas'eid, mis on üks osa traditsioonilisest Hispaania köögist. Väikeste portsudena serveeritakse savikausikestes väga palju erinevaid sooje, külmasid, soolaseid ja magusaid palasid. Kelnerid käivad lookas kandikutega laudade vahel ning pakuvad külastajatele erinevaid toite, mille hulgast saab igaüks ise valida isuäratavaima. Kõik on väga maitsev ning pisikestest portsudest saab üsna pea kõht väga täis. Pakutakse kõike - liha, kana, mereande ja molluskeid, köögivilju, püreesid, võileibu, miniburgereid, magusaid kreeme, puuvilju, šokolaadikooki, teismoodi kooki, kolmandat moodi kooki... Ainuke probleem on see, et ei tea täpselt, mida järgmisena tuuakse ja ei oska kõhtu ruumi jätta.

Pärast lõunat on meil õhtuni vaba aega linnas ringi vaadata. Kes veel ei leidnud omale meeneid, siis nüüd saame poodlema minna. Punnis kõhtudega me pikalt jalutada aga ei jaksa ja teeme ühes mõnusas kohvikus aega parajaks, kuni buss meid taas Huerta Grandesse viib. Kätte ongi jõudnud viimane õhtu Algeciras'es ja ühtlasi ka viimane ühine õhtusöök. Enne õhtusööki anname meid võõrustava kooli õpetajatele üle omapoolsed kingitused. Eestist viisime neile kaasa mõned tublid päkapikud ning õpetajatele olulisi tööriistu - kirjapulkasid. Hispaania õpetajad õpetavad meile kõigile veel enne õhtusööki, kuidas valmistada traditsioonilist jooki sangriat. Sangria valmistatakse punasest veinist, sidruni limonaadist ja brändist. Kõige lõpuks lisatakse sisse puuviljade tükke (õunad, apelsinid, sidrunid). Seejärel võib õhtusöök alata! Kuigi ega palju süüa ei jaksagi, lõunaks söödud tapas'test on kõht veel päris täis. Ajame juttu teiste õpetajatega, vahetame möödunud päevade muljeid. Olenemata halvast ilmast, mis meid neil päevil saatis ja kõiki plaanitud välitegevusi teha ei lubanud, on kõigil meel rõõmus ja mälestusi palju. Järgmisel hommikul lahkume üsna varakult ning seetõttu suundume varsti oma majja kohvreid pakkima ja magama. Päev oli taaskord sisukas ja oleme veidi väsinud.

Õuesõppe projekti kohtumine nr 5 - Hispaania, Algeciras 27.11.'14

Teine hommik algab meil veidi hiljem, kui eelmine. Halva ilma tõttu jääb ära üks planeeritud õuesõppe tegevus koos õpilastega. Pidime minema randa tuulelohesid lennutama, kuid ilm on päris tormine ja me ei saa seda teha. Seega sööme hommikust kell 9 ja pärast seda suundume jälle koolimajja, et lõpetada eelmise päeva ettekanded. Norra kool näitab ka veel meile oma vahepealseid õuesõppe tegevusi. Siin saate vaadata nende matemaatika õuesõppe tundi, kus lapsed pidid tunde järgi ja ilma mingite abivahenditeta mõõtma näiteks vee liitreid ja leidma kivi, mis kaaluks täpselt 3 kg. (Mõtle, kas Sina oskaksid?)

Baelo Claudio - kala soolamise "tünnid"
Pärast väikest kohvipausi ootab meid buss, mis viib meid koos õpilastega Baelo Claudio varemetesse. Baelo Claudio oli Vana-Rooma linn, mis asutati ca 2000 aastat tagasi. Linn asub Bolonia ranna ääres ning tol ajal elasid ja tegutsesid seal kalurid. Praegugi on veel näha hoonete vundamentides suuri ümmargusi "kausse", kus soolati kalu. Giid jutustab meile linna elanike eluolust ja ajaloost. Varemed asuvad otse rannal ja meile avaneb vaade Gibraltari väinale ning taamal asuvale Aafrikale. Kuna oleme väina lääne poolses osas, siis avaneb meile ühtlasi ka vaade Atlandi ookeanile. Edasi sõidame Tarifa linna ning külastame sealse lossi varemeid. Lossi nimi on Castillo de Guzman El Bueno ehk Hea Guzmani Loss. Lossi tornist avanev vaade Gibraltari väinale ja Aafrikale on niivõrd ilus, et torni võiks kohe jäädagi... Aafrika tundub nii ligidal, et siruta aga käsi välja ja saabki katsuda. Reaalsuses on hetkel Aafrika 14 km kaugusel.
Vaade Hea Guzmani Lossi tornistVaade Tarifa linnale

Siiski peame lossist lahkuma ning suunduma tagasi Huerta Grandesse. Õpilastel on pikk päev selja taga ning oleme ka ise veidi väsinud. Väike kosutav pikutamine oma vooditel ning varsti ongi taas ühise õhtusöögi aeg.

Õuesõppe projekti kohtumine nr 5 - Hispaania, Algeciras 26.11.'14

Esimene hommik algab taas varakult, kell 9:00 oodatakse meid juba koolis. Kooli sisehoovis ootab meid esimesena kohaliku televisiooni võttegrupp, kes teeb projekti peamise juhi ja Norra kooli direktori Kenneth Ullaga väikese intervjuu. C.E.I.P. Pelayo on algkool ja nende õpilased on vanuses 6-12 a. Koolis õpib 75 õpilast ning nende jaoks on majas neli klassiruumi. Vahetundide ajal lubatakse lapsed sisehoovi mängima. Hoov on kaunistatud värviliste piltidega ning maha on joonistatud keksu hüppamise kastid ja muud põnevad vigurid. Hoovi värav suletakse koolipäeva alguses kell 9:00 ning avatakse jälle kell 14:00, kui lapsed koju lähevad. Edasi liigume koolimajja sisse. Seintel on laste tehtud kaunistused ja tervitused projektis osalevate riikide temaatikas. Suures saalis leiame plakatid, kuhu on lapsed kogunud iga riigi kohta huvitavat infot.

Huvitaval kombel on Eesti ja Islandi plakatid kõige suuremad – ju siis leidsid lapsed meie kohta enim uusi ja põnevaid teadmisi. Saalis ootab meid tervituskontsert, lapsed tantsivad meile flamenkot ja kõigile külalistele antakse kaela laste poolt meisterdatud nimesildid. Seejärel istume õpetajatega kokku ja vaatame iga riigi kooli ettekandeid sellest, milliseid õuesõppe tunde nad teinud on. Viimasel projektikohtumisel Tallinnas sai kokku lepitud, et läbi tuleb viia õuesõppe tunde matemaatikas ja kehalises kasvatuses. Näiteks Türgi õpilased tegid fotojahti erinevatele geomeetrilistele kujunditele koolimaja territooriumil. Radiaatori küljest leiti kuuenurgaline mutter, märgati suurt ristkülikut ukse ja akna kujul. Iga kooli õuesõppe tegevusi leiab rohkem Norra kooli kodulehel siit.

Pärast ettekandeid vaatame ja uudistame toimuvaid ainetunde. Kõige pisemad õpilased istuvad klassiruumis olevatel pehmetel mattidel ja õpivad projektis osalevate riikide lippe. Järgmises klassis õpivad lapsed matemaatika tunnis geomeetrilisi kujundeid, täpsemalt erinevaid prismasid. Töölehe järgi meisterdavad nad neid ka ise plastiliini-pallikestest ja hambatikkudest. Lapsed on kõik väga armsad ja räägivad meiega rõõmsasti inglise keeles. Kõigilt külalisõpetajatelt kogutakse ka autogrammid. Eesti õpetajate hulgast osutub laste seas täielikuks staariks Grete Lillepea. Grete pikad heledad juuksed meelitavad kõik väikesed tüdrukud parvena tema ümber. Temaga koos tehakse sõbrapilte, grupipilte ja teda pildistatakse veel niisamagi. Et ikka igal tüdrukutirtsul oleks oma mobiiltelefonis maailma kõige ilusamast õpetajast mitu-mitu pilti mälestuseks.

Lõunat sööme Huerta Grande keskuses. Ühe majakese hoovis on kooli õpilaste vanaemad püsti pannud suure vok-panni ning valmistavad meile kõigile paellat. Paella on Hispaania rahvuslik toit, mida tehakse põhiliselt riisist, juur- ja köögiviljadest, lihast (kana või mereannid) ja maitsestatakse safraniga. Meie paella tehakse mereandidega – krevetid, karbid, teod ning sinna sekka paprikat ja sidrunit. Maitseb väga hästi! Paella valmistamse ajal on õpilased ninapidi panni ääres ning uudistavad iga liigutust. Lisaks on neil töölehed paella toiteväärtuse kohta ning nad arvutavad selle koostisainete ja portsjonide kalorsust. Pärast lõunasööki on meil veidi aega leiba luusse lasta ning siis suundume flamenko õpituppa. Üks kooli õpetajatest näitab meile samm sammu haaval ette ja meie teeme järgi. Seda, kuidas me tantsime saate vaadata siit.

Pärast flamenko tantsimist on meil enne õhtusööki veidi aega ning otsustame minna otsima mõnda poekest, kus saaksime omale varuda suupäraseid näkse või muud huvitavat. Poekese küll leiame, kuid parasjagu on siesta aeg ja pood on kinni. Seejärel jalutame tagasi oma majakesse ja ootame ühist õhtusööki.

Õuesõppe projekti kohtumine nr 5 - Hispaania, Algeciras 25.11.'14

Taas on aeg järgmiseks projektikohtumiseks Comeniuse „Lively Outdoor Learning“ projekti raames. Tallinna Sikupilli Keskkooli esindab sel korral viis õpetajat – Krisli L., Tähti S., Ulvi N., Grete L. ja Grete P. Varahommikul kell 5:30 koguneme Tallinna lennujaamas, et startida Hispaania ning täpsemalt Algecirase linna poole. Just Algecirase linn Gibraltari väina ääres on koht, mille ligidal asub üks meie projektipartner – C.E.I.P. Pelayo kool. Kool asub linnast veidi eemal, umbes 30 sõiduminuti kaugusel.
Pärast kahte lendu ning vahepealset ümberistumist Brüsselis maandume kell 14:40 Hispaanias Malaga lennujaamas. Siin ootame Norra õpetajaid ning sõidame ühiselt renditud minibussiga Algeciras’esse. Sõit kestab ca poolteist tundi ning bussi akendest avaneb meile ilus videvikune vaade Andaluusia maastikule, mägedele ja Vahemerele. Meie majutuskohaks on nendel päevadel Huerta Grande puhkekeskus. Keskus koosneb mitmetest majakestest, mida on külastajatel võimalik välja üürida. Eriti populaarne on Huerta Grande just suvehooajal. Meie jagame Norra õpetajatega kõige suuremat maja – Spiooni Maja. Selles majas peitsid end II maailmasõja ajal Itaalia spioonid. Esimese päeva õhtu lõpetab suur ühine õhtusöök Huerta Grande kohvikus. Ja peale seda poeme kibekähku vooditesse magusat ööund püüdma. Päev oli pikk ja väsitav.

Sunday, July 20, 2014

Loodusfilm Islandilt

VAATA KA NEID!:

Live-kaamera Geysiri kuumaveeallika juurest
Live-kaamera Gullfossi kose juurest
Live-kaamerA Tingvelliri rahvuspargi juurest

Monday, May 26, 2014

Piltjutustus Islandi nädalast

Islandi projektipartner, Flataskoli, võttis külalisi vastu väga sõbralikult. Sissepääsu ette oli valmistatud lipukestest ning tähtedest sõnad:"Comenius" ja "Welcome!" Selline vastuvõtt tekitas juba esimestel minutitel väga sooja emotsiooni.

Flataskolis õpivad koos 1.-7.klassid. Kooli minnakse 7-aastaselt. Sellised näevad välja kooli koridorid. Eraldi garderoobe pole, laste riided ripuvad koridori nagides. Lapsed jätavad oma välisjalanõud välisukse juurde (neid välisuksi on mitu, vastavalt klasside jaotusele), siseruumides käiakse sokkides. Nii klasside kui koridoride seinad on täis laste suuremaid ja väiksemaid kunstiteoseid, nii individuaalseid kui rühmatööna valminuid. Mitmekesiseid, huvitavaid ja arendavaid õppematerjale vaatab seintelt, akendelt, põrandatel ja lagedest vastu väga-väga palju.

Esimesel päeval saime tutvuda õuesõppetunniga, kus valmistati jäätist, mis ka kohe ära söödi:) Hea oli näha, et lapsed mitte ei teinud mingit õppetegevust lihtsalt õppimise pärast, vaid nad tegid läbi reaalse protsessi kuni tulemuseni (st. söögini antud tunnis). Lapsed istusid ringis õpetaja ümber, rohu peal maas sealsamas kooli õuealal. Ootasid vaikselt, mil õpetaja jagas neile materjalid kätte, niisamam rahulikult kuulati õpetaja juhendamist ning siis asutigi, igaüks ise omale jäätist tegema. Kogu tundi saatis lummav rahulikkus. Tunni lõpul, kui vastvalminud jäätis söödud, suunduti niisama rahulikult koolimajja tagasi järgmiste tegevuste juurde.

Kool asub väga erilises paigas, kohe kooli õuealaga piirneb üks Islandi laavaväljadest. Seal käiakse igapäevaselt turnimas, koobastes ukerdamas, jõe ääres jalutamas. Hetkekski polnud kuulda ei õpetajate keelde ega näha laste ulakusi.

Vaade kooli õuealale. Sporditegemise võimalused ning vaba aja sisustamise võimalused on piiritud. Märkasime kahte väiksemat jalgpalliväljakut, mis piirnes ühe suure ja tribüünidega jalgpalliplatsiga. Spordihall ja ujumisbassein pildile ei jäänud. Tõe huvides märgime ära, et 8.-12.klass asusid kohe üle õue paiknevas hoones.

Vaade Islandi pealinnale Reykjavikile kohaliku uhkeima ja ühtlasi Islandi suurima kiriku, Hallgrimskirkja (1945) vaatetornist. Nagu näha, on tegu üsna uue linnaga. Enamus maju ning tänavaplaanid on valminud peale teist maailmasõda. Reykjavik on sadamalinn, kus rannapromenaad piirneb merejoone ning sadamaalaga. Sadamast suunduvad igapäevaselt turistidele mõeldud ekskursioonid: vaalu vaatlema, lunnidega tutvust tegema.

Õpetajad said võimaluse õppida viltimist kooli käsitööõpetaja juhendamisel. Lambavilla, mida oli nii naturaalsetes kui värvitud toonides hakati viltima ümber sooja laavakivi. Hiljem saime näpud seebiseks ning voila, kaunis mälestusese Islandi kohtumisest oligi igal osalejal valmis ja kodu kaasa võtta.

Veel üks õuesõppe tund. Seekord oli teemaks geomeetria ja mõõtmine. Ka siin kulges kõik väga rahulikult, moodustatid väikesed meeskonnad, jagati mõõtematerjalid ja mapp ankeediga kätte ning tund võis alata. Mõõdeti nii jalgpalliväravaid, kooli välisust, kui muidki objekte kooli õuealal. Väike vihmasadu ei seganud kedagi. Õpilased ei pannud vihma tähelegi!

Koolimaja seinale olid tehtud fotod, kus näha iga projektipartneri lippu. Iga maa lipud olid valminud erinevatest materjalidest. Näiteks eesti lipu sinine toon saadi siniste haiglasusside kokkumonteerimisest:). Väga loov ja huvitav lähenemine. Taaskasutus oli samuti oluline märksõna selle tegevuse juures.

Üks pildike ka klassiruumist. Siin oleme kinni püüdnud hetke, kus Türgi õpetaja Nilgün kingib igale osalejariigile projekti särgi.

Fotokollaaz ja viited veebimaterjalidele

Traditisiooniliselt panime oma mälestused pildis kirja fotokollaazina. Sama kollaaz läheb ka Projektide stendile koolimaja 2. korrusel.

Projekti üldkoordinaatori, Norra Haramsøy kooli kodulehel on projekti jaoks tehtud eraldi alamleht, kuhu kogume kõikide projektipartnerite tegemiste kajastused sõnas ja pildis.

Islandi kohtumiseks pidi iga partnerkool valmis saama projekti ajalehe.
Eesti ajalehe saab lugeda siin.